Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Tahun
2
TEMA
|
KEBUDAYAAN
|
TAJUK
|
Budaya Kita
|
FOKUS UTAMA
|
Standard Kandungan
|
1.5Berceritadanmenceritakansesuatuperkarasemuladengantepatmenggunakansebutan
yang jelasdanintonasi yang betul.
|
|
Standard Pembelajaran
|
1.5.1Berceritatentangsesuatuperkaradengantepat,
sebutan yang jelasdanintonasi yang betulmenggunakanayatmajmuk
|
OBJEKTIF
|
Padaakhirpengajaran,
muriddapat :
- Mendengardaribahanuntukmenambahkosa
kata danmeningkatkankelancaranbahasa.
- Menyatakanpermintaandenganintonasi yang
betuldansecarabertatasusilatentangsesuatuperkaradalamsituasitidak
formal.
|
PENGISIAN
|
Ilmu :
Budayamasyarakatmalaysia
Nilai : Rajin,
Keyakinandiri, kerjasama
KBT: Kecerdasanpelbagai,
Kontektual
EMK : Kreatifdaninovasi
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa : Kata nama,
kata kerja
Kosa kata : Koci,
lempeng, keria, baulu, tepungpelita, kuih lapis, apam
|
MEDIA
|
Kadperkataan, kadgambar
|
STRATEGI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Langkah 1
1. Guru memaparkandanmemperdengarkankepadamurid
video dokumentaritentangkuihmuihtradisional
2. Muriddiberipeluanguntukmendengar,
memerhatidanmemahami dialog perbualandalam video dokumentari.
3. Guru bersoaljawabtentang video
tersebutdankaitannyadengankuihtradisional.
Contohsoalan :
i. Apakahnamakuihtradisionalitu?
ii. Apakahbahan yang
digunakanuntukmembuatkuihtersebut?
iii. Bagaimanacaramembuatnya?
|
Ilmu : Sains
Nilai : menghargai
EMK:
KreativitidanInovasi
(FasaPersediaan)
|
Media : tayangan video
|
Langkah 2
1. Guru memperdengarkanlagu ‘Kuih Oh Kuih’
2. Guru memintamuridmenyebutkannama-namakuih
yang disebutkandalamseni kata
lagutersebutsambilmempamerkankadgambarkuihtersebut.
3. Guru mencatatkannama-nama yang
telahdisebutkanolehmuriddanmembimbingmuridmenyatakancarakuihdimasaksamaadadigoreng,
rebus, bakaratau kukus.
|
Ilmu: PendidikanMuzik
Nilai: rajin
EMK:
KreativitidanInovasi
(FasaImaginasi)
|
Lampiran 1
Latihancarakuihdimasak
|
Langkah 3
1. Guru membimbingmuridmembacaseni kata lagu
yang dipaparkan.
2. Muridmembacasenikatalagusecaraindividudankumpulandengansebutan
yang betul.
3. Muriddibimbingmenyanyikanlagu
‘kuihTradisional’ berpandukanseni kata lagu yang dipaparkan.
4. Muriddimintamembacasecarabergilir-gilirnama-namakuih
yang telahdicatatdengansebutan yang
betuldanmengkategorikannyadalamkumpulankuihmanisataupedas.
|
Ilmu : KajianTempatan
Nilai : Menghargai
KBT:
KreativitidanInovasi
(FasaTindakan)
|
|
Langkah 4
1. Muridmembacasemulanama-namakuihdalamseni
kata lagu yang dipaparkanoleg guru.
2. Muriddalamkumpulankecilberbincangdanmemikirkancaramengubahsuai
rasa ataubentukkuihmengikutkreativitimereka.
3. Muridmembentangkanhasilkerjakumpulanmereka.
|
Ilmu : KajianTempatan
Nilai : Keyakinandiri
EMK :
KreativitidanInovasi (FrasaTindakan)
|
|
Pentaksiran
1. Muridmembaca dialog yang
disediakandengansebutandanintonasi yang betul.
2. Muridmenjawabbeberapasoalanpemahamanberdasarkan
dialog yang telahdibaca.
|
Ilmu : KajianTempatan
Nilai : keyakinandiri
KB: menjana idea
KBT: BCB
|
|
Pemulihan
1. Guru membimbingmuridmembacanama-namakuih
|
Ilmu : KajianTempatan
Nilai : Rajin
KBT : BCB
|
|
Pengayaan
1. Muridmembacafrasa-frasa yang
terdapatdalamlembarankerja yang diberi.
2. Muridmengkategorikancara-carakuihdimasakmengikutjenis.
|
Ilmu : KajianTempatan
Nilai : berdikari
KBT : BCB
KB- Menjana idea
|
|
No comments:
Post a Comment